Perşembe, Mayıs 11, 2006

Pepsi... Pepsi... Yine Pepsi!

Bugünlerde Pepsi'ye çok kızıyorum. O yüzden bir kez daha Pepsi...

Siz hiç Coca-Cola Platinum gördünüz mü ya da pembe bir Coca-Cola içtiniz mi? Coca-Cola 'gerçek tat' diyerek uzun yıllardır bu işi götürüyor. Pazara ilk sunulan ürün olması, her zaman taklit edilen olması, Pepsi'nin gençliği yakalama stratejisine paralel olarak gençler arasında bir dönem pazar payını kaybetmiş olsa da, Türkiye gibi ülkelerde, Cola Turka gibi milliyetçi kolaların milliyetçi ve Amerikan karşıtı stratejileri ile milliyetçi kesimde bazen sıkıntı yaşamış olsa da, Coca-Cola'nın, 'gerçek tat' stratejisi üzerine kurulmuş 'gerçek global marka yönetimindeki' başarısı ile halen bayrağı hem global hem de lokal pazarlarda önde taşımasını sağlıyor. Pepsi ne mi yapıyor bu arada?

Basit bir soru ile cevap verelim: Aşağıdaki Pepsi'lerden hangilerini hatırlıyorsunuz, içiyorsunuz ya da markette bulabiliyorsunuz?
a) Pepsi Light b) Pepsi Max c) Pepsi Twist d) Pepsi Gold e) Hepsi f) Hiçbiri g) ...daha fazlası!

Pepsi ne satıyor? Ya da 'bir Pepsi alabilir miyim?' dediğinizde garson ne getirmeli yada bakkal ne vermeli sizce? Pepsi ürün çeşitlendirmesini her mevsim başında arttırıyor, farklı segmentleri yakalamak arzusu ile, pazardaki açık ihtiyaçları tamamlamak arzusu ile arka arkaya kolasını makyajlayıp pazara sunuyor... Bu karmaşa, Coca Cola'ya ve küçüklere (2.lik hedefindeki 3.lere, 4.lere) yarıyor. Son kullanıcı en çok kola içmek istiyor. Yaptığı en farklı istek çoğunlukla light/diet ürün tercihi oluyor. Pepsi ise bu ortamda, niche pazarlama için koskoca bir markayı yakmaktan ve pazarın dışına itilmekten çekinmiyor!

Ne diyeyim... Satan memnun, alan... Var mı?

5 Comments:

At Mayıs 11, 2006 8:26 ÖS, Blogger Alper Akcan said...

İlginç tekniklerden biri "scarcity marketing" yapmışlardı Pepsi Blue için. "Sınırlı sayıda üretilmiştir" demişlerdi, sanki hammaddesi kısıtlı gibi. Ama iş yaptı, yok sattı gerçekten de. Ne dersin bu işe? Hem de pazar payı Coca Cola'ya bu kadar yaklaşmışken?

 
At Mayıs 11, 2006 9:11 ÖS, Blogger Cryan said...

Coca Cola İçecek pazar payı %66,4 (Coca Cola'ya göre). Ali Atıf Bir'in yazdığına göre de Pepsi ile Cola Turka'da 10'lu rakamlarla takip ediyorlar. Yani Pepsi'nin çok da yaklaşmadığını düşünüyorum.
Burada benim kızdığım şey, niche satmak, ya da scarcity'e oynamak ve tüm malları sattırmak (Gold'da özel seri olarak gecçiyor-sınırlı olabilir) gibi stratejiler takip etmek değil. Her stratejinin doğru rasyonelleri var dayandığı. Benim takıldığım konu, hem Coca Cola'nın rakibiyim diyeceksin, hem de Coca Cola'nın karşısına onunla çarpışan bir ürün koy(a)mayacaksın. Biraz blue ile, biraz ice ile, biraz gold ile ufak ufak parçalar alıp, totalde pazarı almak ta bir strateji. Sana sorum, strateji bu ise, gidilen yol doğru mu? Benim yanlış bulduğum nokta bu!Beklediğim ise Pepsi Pembe!!! (Sevgililer için ;-) )

 
At Mayıs 12, 2006 2:12 ÖS, Anonymous Adsız said...

bence cıkartılan ürünler marka imajını destekler nitelikte... dinamik, devamli cagdas bir hava veriyor. amaclari yeni cikan ürünün satması değil, markaya dinamizm kazandirması...

coca-cola yıllardır aynı tat, aynı ambalaj(yeni yeni değişiyor). yani tam zıttı gibi. markası ürünü destekliyor.

Pepsi farklı bişiler sölemek istiyor.

Not: No Logo :P

 
At Mayıs 13, 2006 5:34 ÖS, Blogger Alper Akcan said...

Coca Cola tat değişikliği yaptığında Amerika'da, sokak yürüyüşleri olmuştu ve şirket tarihinin en düşün değerine düşmüştü. Sonra tekrar Old Coke diye geri geldiler. Tat değişikliği gerekli değil bence de. Ama pazar payları konusunda bir fark var sanırım; Global Pepsi, Coke pazar payını yakalamış (38 vs 37%) ve şirket pazar değeri olarak geçtiğimiz çeyrek Coca Cola'yı geçmiş bulunuyor. Türkiye verilerini bilmiyorum. Çok da takmıyorum. Coca Cola içiyorum.

Bu arada aklıma gelmişken bir not: dünyada mavi renkli meyve, sebze, içecek vs bulunmuyor (doğal hali tabi ki). Pepsi Blue bunun için de ilginç.

 
At Kasım 22, 2006 9:19 ÖÖ, Anonymous Adsız said...

Ben artık Coca Cola kesinlikle içmiyorum... Neden derseniz böcekleri ani bir ölümle karşılaştıracak kadar zehirli ama insanların içebildiği bir zehir yok... Ama Coca Cola bunu yapabiliyor. Yani böcekleri kaçmaya bile fırsatları olmadan aniden öldürüyor.(Bir tesadüf sonucu öğrendim). Pepsi Cola Turka'yı bilmiyorum ama bir daha cola ve türevlerini içeceğimi sanmam... Tadı gerçek olsun ya da olmasın!

 

Yorum Gönder

<< Home