Pazar, Mayıs 21, 2006

Dizayn Grup: Takiptey(miş)iz...

Çok üzülüyorum! Hem üzülüyorum hem de kızıyorum!

Kendi kendimizi yiyoruz, bu ülkede teknoloji üretilmiyor diye. Bu konuda herkes dem vuruyor, patent alımında dünya fakiriyiz diye! Gelin görün ki, böyle bir ortamda Dizayn Grup diye bir firma çıkıyor "Akışkanların taşınmasında farklılık oluşturacak yeni teknolojiler üreterek bir dünya markası olmak" gibi bir vizyonla arka arkaya patentli ürün üretmeye başlıyor. Kısaca, bu adamlar teknoloji geliştiriyor, AR-GE'ye yatırım yapıyor! Yani vizyonlarının doğrultusunda doğru işler yapılıyor. Benim ilk hatırladığım şey yaptıkları kırılmayan boru idi, hani sanırım 2 yıl kadar önce idi, emin değilim. Şimdi de traşssız boru.

Ama vizyonlarının ikinci bölümünü gerçekleştirmede önemli hatalar olduğu açık. Dedim ya traşsız boru ile son dönemde göz önünde diye. Son bir aydır garip bir adamın, garip monologu arasına karışıp giden bir reklam ile. Önemli derece de uzun bir reklam. Kısacası yüzbinlerce dolarlık bir harcama! Sonucunu bilmiyorum... Ama bazı çıkarımlar yapabilirim: Bu reklam traşsız borularının satışına pozitif etki yapmış olabilir/olmayabilir ya da reklamda kullanılan 'takipteyiz' / 'traş yapma' sözleri insanların diline pelesenk olmuş olabilir/olmayabilir. Bunları ancak bu reklam sonrası pazar araştırmalarını yapmış, satış raporlarını incelemiş olan Dizayn Grup pazarlama bölümü çalışanları bilebilir. Ancak bildiğim bir tek şey var ki o da bu reklamın Dizayn Grubu bir dünya markası seviyesine taşımaktan çooooooook ama çok uzak olduğudur.

Dizayn Grup yöneticilerine kızamıyorum. Tam tersine şirketin yapısını ve yapılanları gördükçe heyecanlanıyorum. Yönetim Kurulu Başkanı, İbrahim Mirmahmutoğulları, 2002 Dünya Genç Girişimci İşadamı Büyük Ödülü sahibi. Firma, 2003 Unesco tarafından ödüllendirilimiş. Onlarca patentli ürünleri ve 2002'de başlattıkları 'Beyin Göçüne Karşı, Beyin Gücünü Teşvik Ediyoruz!' adlı bir kampanyaları var. Bu adamların işlerinde profesyonel olduğu aşikar. Yani kendi işlerini, üretimi, çok iyi biliyorlar. Ancak, pazarlama gibi bilmedikleri konularda aldıkları destek, çalıştırdıkları elemanlar, birlikte yürüdükleri ajanslar gibi iş ortakları, malesef bu ağırlığı taşıyacak düzeyde değil.

Pazarlama, önemli bir iş! İnsanların hobi olarak görebilecekleri yada bir reklam yaparız olur biterle götürebilecekleri bir macera hiç değil. Kızdığım da şu ki, bu gibi hakikaten iyi bir şeyler yapan ve bir potansiyel yaratan firmaların, potansiyel markaların, oldu bittici ya da 3 kuruşa iş yapalımcı ya da 'amaaan sen de'ci firmalar tarafından yönlendirilerek, yanlış hareketler yapmaları ve bu işlere bu firmaların yüzbinlerce doları harcayıp, bir kaç yıl sonunda 'yahu o kadar para harcadık, olamadık bir dünya markası. Bu pazarlamacılar reklamcılar vs. vs. ler yok mu, alayının köküne kibrit suyu' diyecek olmaları! (Haa... Pazarlama ekibi, reklam ajansı böyle arzulamamış ancak şirket yönetimi, tüm iletişime karışmış ve böyle arzulayarak yapmışlarsa o daha da vahim. Her zamanki sıkıntımızın hortladığının bir göstergesi: Pazarlama mı? Ne olacak canım... Bak ben reklamı bile düşündüm!!!!! Her zaman böyle değil mi, Türkiye'de herkes pazarlamacı değil mi? Sonuç ta ise, her ne kadar bu reklamları yönetim arzulasa da, kabak pazarlamacılara patlamayacak mı?)

Şirketi şahsen tanımadığım için hangi yol seçildi bilmiyorum! Her iki durumda da, suçlu nerede olursa olsun, sonuç tatmin edici olmayacak, üzücü olan da bu!

Sanmıyorum ki, bu son reklam Dizayn Grup'u bir dünya markası haline getirme programının bir halkası olsun. (Reklam sonundaki 'takipteyiz' sanki sonunda bir şey gelecek diyor ama, umarım yanılırım!) Anlaşılması gereken şey şu. Bir marka yaratmak, yönetmek, basitçe 2 reklam çekmek olmadığı gibi birbirine bağımlı olarak yürütülen/yaratılan parçaların/aksiyonların bir bütünü ve sonucudur! Ha bu arada, pazarlama, daha önce yazdığım gibi kapıdan kapıya ürün götürmek olmadığı gibi sadece reklam yapmak, televiyonda/gazetede yayınlamakta değildir! Pazarlama, ürünün tasarımından, fiyatlandırılmasına, duyurulmasına, satılmasına ve satış sonrası hizmetlere de hakim olan geniş bir yelpazedir. Bu hakimiyetin sahibi pazarlamacılar da ne kadar önemli bir iş yaptıklarını bilmek ve hakkını vermekle mükelleftir.

Sonuç olarak... Elinizdeki ürün iyi... Belli ki bütçeniz de var... Ey Dizayn Grup pazarlama ekibi... Peki neden helva yap(a)mıyorsunuz?

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home